Motor elektrische fiets, voorwielmotor, achterwielmotor of middenmotor elektrische fiets
Plaats van de motor: voorwielmotor, achterwielmotor of middenmotor?
Elektrische fietsen maar ook ombouwsets kunnen geleverd worden met de motor in het voorwielmoter, achterwielmotor of met een middenmotor.
Wanneer wordt er gekozen voor een voorwielmotor:
Fietsen met een naaf versnelling achter zijn meestal voorzien van een voorwielmotor. De naaf versnelling heeft als voordeel dat je stilstand kan schakelen. Verder is de ketting afgeschermd door een dichte kettingkast. hierdoor heb je minder onderhoud. De best manier om een naafversnelling te behouden is gebruik te maken van een voorwielmotor. De fiets op deze wijze het simpelst om te bouwen zonder risico dat de naaf versnelling kapot gaat. Een klein nadeel van de voorwielmotor is dat de kans op slippen met het voorwiel in los zand of nat wegdek aanwezig is. Dit is nagenoeg te verwaarlozen De huidige systemen zorgen ervoor dat het opstarten veilige geleidelijk gebeurd. De kans op slippen is dan zeer klein.
Op een naaf versnelling kan een ombouwset met middenmotor geplaatst worden bijvoorbeeld een BAFANG midmotor. Dit vergt een aanpassing van het tandwiel van 46 naar 40-38 op de mid-motor. Dit kan want daar zijn speciale spiders te koop voor. Het allerbelangrijkst is dat je een gearsensor op de versnellingskabel plaats. De meeste naafversnellingen zijn kunnen geen volle belasting van een midden motor aan. Als je tijdens het schakelen door blijft trappen dan is de kracht te groot zonder gear sensor. De gearsensor zorgt ervoor dat de motor even uitgeschakeld wordt tijdens het schakelen. Daarnaast past de bestaande kettingkast niet en als je een gesloten ketting kast wil kan je dan gebruik maken van een Chain glider
Wanneer wordt voor een achterwiel motor gekozen:
Fietsen met een derailleur zijn ideaal om een achterwiel motor te plaatsen. Het voordeel van een achterwiel motor is: Geen kans op slippen, de voor verlichtingsdynamo kan behouden worden in de voor naaf, je hebt veel minder kabels naar voren dus de fiets is mooier om te bouwen/af te werken. Het belangrijkste voordeel is dat ze onder zware belasting en heel veel kilometers heel blijven! Daarom wordt in een speed pedelec vaak een 500 w motor geplaatst. Deze 500w achterwielmotor heeft grotere tandwielen en gaan niet kan kapot.
Achterwiel motoren zijn er in 2 uitvoeringen om de tandwielen te bevestigen. Voor een langzame fiets max 32 km/uur kan je een motor met een schroefpion/freewheel nemen. Hierbij schroef een totaal pakket van tandwielen in een op de motor. Voor fiets met een een dure versnellingsgroep dan wil heel graag je huidige cassette over zetten. Dan kan je tandje voor tandje alles overzetten op een body die op de motor zit.
Wanneer wordt er voor een middenmotor gekozen? Niet te missen al u veel bergen beklimt!
De middenmotor is vooral een trend. Het is een product dat geliefd is bij het publiek. De middenmotor kan op ieder fiets met en BSA-trapas gebouwd worden. Het voordeel van de bafang middenmotor is dat hij zeer stil is, en is ideaal voor in de bergen. Doordat de kracht overbrenging via de ketting gaat kan je door terug te schakelen makkelijk bergen beklimmen. Nadeel het iets duurder en geeft iets meer slijtage op de ketting en tandwielen. Midden motoren zijn er in 2 uitvoering ondersteuning op basis van rotatie (ga je licht rond met de trappers) dan krijg je ondersteuning. Of op basis van een krachtsensor. Dit is voor de sportieve rijder.
Kracht of wattage van de motor:
Wettelijk mag je maar een 250 wat motor op een standaard elektrische gebruiken. Met een hoger wattage ben je niet verzekerd. Het voordeel van een 500 wat motor is dat je grotere tandwielen in de motor hebt die kunnen meer kracht aan en zijn minder slijtage gevoelig bij grootte belasting. Tevens zorgt een 500 wat motor er voor dat je niet terugzakt in snelheid met wind tegen. Het accu verbruik is bij beide nagenoeg gelijk als ze op snelheid zijn. Bij op trekken gebruikt de zwaardere motor natuurlijk meer. Vooral bij korte trajecten ga je dat in het verbruik merken.
Snelheid van de motor:
Bij voorwiel en achterwiel motoren wordt de maximale snelheid vooral bepaald door het toerental van de motor. 300 rpm motoren zorgen voor een snelle fiets. Met de middenmotor wordt de snelheid bepaald door de tandwiel verhouding. De middenmotor kan voorzien worden met een tandwiel 52 voor op de motor.