Snelheidsmeting voor elektrische fiets en speed pedelecs op rollerbank
Nieuwe rollentestbanken leveren gelijk wat op: boetes voor opgevoerde e-bikes
De politie heeft bijna 250 nieuwe rollentestbanken verdeeld over heel Nederland. Deze kunnen de snelheid van brom- en snorfietsen controleren, maar ook toetsen of e-bikes, speedpedelecs en fatbikes aan de geldende wetgeving voldoen. En het was meteen raak: in Amsterdam deelde de politie forse boetes uit.
Bron Binnenlandredactie 07-02-24, 21:27
De politie laat weten dat ‘mede gezien de ontwikkelingen in het verkeer en wijzigingen in de wetgeving het hoog tijd werd voor iets nieuws'. De afgelopen jaren is het aantal ongevallen met ernstig letsel bij fietsers sterk toegenomen. In 2022 werd zelfs het hoogste aantal dodelijke fietsongevallen ooit geteld. Volgens de politie houden deze cijfers ‘min of meer gelijke tred met de opmars van de elektrische fiets en andere elektrisch aangedreven tweewielers, zoals de fatbike en speedpedelec'.
Maximale snelheid elektrische fietsen
Dus kent de nieuwe rollentestbank nu twee instellingen: bromfietsen of elektrische voertuigen. Bromfietsen (scooters) en snorfietsen worden gecontroleerd op een maximumsnelheid. Bij elektrische voertuigen als elektrische fietsen, fatbikes of speedpedelecs controleert de politie in feite niet de snelheid, maar wordt getoetst op welk moment de trapondersteuning wegvalt.
De politie legt het uit: ,,Deze fietsen worden met spanbanden vastgesnoerd op de rollentestbank. Om te voorkomen dat ze beschadigen, worden hiervoor haken met zacht materiaal gebruikt. Vervolgens zal een politiemedewerker zelf op de e-bike, fatbike of speed-pedelec fietsen tot de trapondersteuning ophoudt.” De wettelijke grens ligt bij elektrische fietsen en fatbikes op 25 kilometer per uur en voor speed-pedelecs op 45 kilometer per uur.
In de praktijk: hoge boetes in Amsterdam
Zo’n vijf mensen hebben woensdag in Amsterdam-Oost een boete gekregen omdat zij op een opgevoerd elektrisch voertuig reden, laat een politiewoordvoerder weten. Volgens een politiewoordvoerder hebben ze in zo’n twee uur tijd rond de twintig elektrische voertuigen gecontroleerd. Ongeveer een kwart heeft dus een boete gekregen van 290 euro, omdat de trapondersteuning niet ophield bij de toegestane 25 kilometer per uur.
,,Dat betekent dat ze met het elektrische voertuig gesjoemeld hebben, zodat deze hen helpt om bijvoorbeeld 35 kilometer per uur te kunnen fietsen.‘’ Als iemand vervolgens nogmaals gepakt wordt met een opgevoerd elektrisch voertuig volgt opnieuw een boete van 290 euro. Bij een derde overtreding mag de elektrische tweewieler in beslag worden genomen.
Hoe zit het nu met de fatbikes?
Fatbikes worden verkocht als fiets met trapondersteuning, maar veel fatbikes kunnen harder dan 25 kilometer per uur. Daarnaast hebben sommige exemplaren een motor van meer dan 250Watt of een gashendel. Ook dat mag niet. Voor de wet zijn het dan – net als speed-pedelecs – in feite bromfietsen. Dit betekent dat ze een typegoedkeuring, WA-verzekering en kenteken moeten hebben. Ook moet de berijder een rijbewijs hebben en een helm dragen.